برخی سرگیجه ها نشانه ای از وجود مشکلی بزرگتر هستند

 برخی از انواع سرگیجه ها که پس از بلندشدن ازحالت نشسته به حالت ایستاده اتفاق می افتد  نشانه ای از وجود مشکلات جدی تر و حتی  افزایش خطر مرگ است.

احساس سرگیجه ، ضعف یا سبکی سر، پس ازایستادن به دلیل افت ناگهانی فشارخون است و می تواند مشکلی جزئی به دلیل استفاده از داروها یا کم شدن آب بدن باشد، اما چنانچه این اتفاق در فردی اغلب تکرار شود، می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی تر بنام  افت فشار خون وضعیتی یا  orthostatic hypotensionباشد، این وضعیت به افت فشارخون درسه دقیقه ی اول نشستن یا ایستادن اطلاق می شود  نتایج این تحقیق درمجله ی Neurology®بصورت آنلاین منتشر شد.

 دکتر Gibbonsاز دانشکده ی پزشکی هاروارد می گوید: مطالعه ی ما در مورد افت فشارخون وضعیتی تأخیری نشان داد که  بیش ازنیمی ازافراد مبتلا به فشارخون وضعیتی تأخیری به شکل جدی تری ازاین بیماری مبتلا می شوند. این  اولین مطالعه ای است که نشان میدهد  این بیماری نوع خفیفی از اختلال شایع و جدی تر این بیماری است.

در این مطالعه، محققان پرونده های پزشکی 165 نفر با میانگین  سنی 59 سال که تست سیستم عصبی را تکمیل کرده بودند به مدت 10 سال تحت نظارت قرار دادند. از این تعداد، 48 نفر به افت فشارخون وضعیتی تأخیری ، 42 نفر به افت فشار خون وضعیتی و 75 نفر به هیچ یک از این  دو بیماری مبتلا نبودند. این مطالعه نشان داد درطی بیش از 10 سال، 54 درصد از شرکت کنندگان مبتلا به افت فشارخون  وضعیتی تأخیری به افت فشار خون پیشرفته و 31 درصد  از این بیماران به یک بیماری دژنراتیو مغزی مانند پارکینسون یا زوال عقل با اجسام لویی مبتلا شدند.

 نرخ مرگ ومیر با گذشت بیش از 10 سال برای افراد مبتلا به افت فشار خون وضعیتی تأخیری برابر با 29 درصد و برای بیمارانی که به نوع جدی تر این وضعیت مبتلا بودند 64 درصد و برای افرادیکه  به هیچ یک از این دو بیماری مبتلا نبودند 9 درصد گزارش شد.

نرخ مرگ ومیر با گذشت بیش از 10 سال درافرادیکه به افت فشارخون تأخیری مبتلا بوده وبیماری آنها به شکل جدی تر این بیماری تبدیل شده است، 50 درصد اعلام شد. احتمال پیشرفت  بیماری  به شکل کامل آن درافرادیکه به افت فشارخون وضعیتی تأخیری مبتلا بوده و به دیابت نیز در ابتدای تحقیق مبتلا بودند، نسبت به افراد غیر دیابتی  بیشتر است. بسیاری از افرادیکه به افت فشارخون وضعیتی تأخیری مبتلا بوده اما داروهایی که بر فشار خون آنها تأثیر می گذارد مانند دیورتیک ها، داروهای ضد افسردگی و داروهای فشارخون مصرف می کردند از ابتلا به شکل جدی و پیشرفته ی این بیماری مصون ماندند.

دکتر Gibbonsمی گوید: یافته های ما می تواند به تشخیص زود هنگام و درمان این بیماری وسایر بیماریهای زمینه ای آن که منجر به مرگ زود رس می شوند، کمک نماید.

 او می افزاید: از محدودیت های این تحقیق می توان به گذشته نگر بودن آن و مرور اطلاعاتی که از قبل جمع آوری شده اند، اشاره  کرد. همچنین شرکت کنندگان به یک مرکز تحصصی برای آزمون سیستم عصبی خودکار ارجاع داده شدند، بنابراین نتایج  این تحقیق ممکن است منعکس کننده ی کل جامعه نباشد.

منابع:

www.sciencedaily.com/releases/2015/09/150923182153.htm

Neurology, 2015; DOI: 10.1212/WNL.0000000000002030